Tegenwoordig zijn de mogelijkheden voor adverteren met je bedrijf oneindig. Adverteren met Google Ads, adverteren op tv, adverteren in de traditionele bushokjes en adverteren op social media kanalen. LinkedIn is er daar één van en biedt ontzettend veel kansen. Daarom duiken we in dit artikel in de vereisten van een succesvolle advertentie én vertellen we je over de verschillende vormen van LinkedIn ads.
- Stel UTM tags in
Om te meten of je LinkedIn advertentie succesvol is, is het verstandig om UTM tagging te gebruiken. UTM staat voor Urchin Tracking Modules. Dit zijn parameters die je aan je URL kunt toevoegen, zodat je kunt identificieren waar je verkeer vandaan komt.
Zo zijn er verschilende indicatoren:
- utm_source: om het social media kanaal te achterhalen waar het verkeer vandaan komt (in dit geval dus LinkedIn)
- utm_medium: om te ontdekken of het verkeer organisch, betaald of doorverwezen is
- utm_campaign: om erachter te komen via welke campagne het verkeer op je website komt
- utm_content: om te ontdekken op welke link er vaker wordt geklikt, als je bijvoorbeeld twee CTA-links in een advertentie hebt staan
Zo’n UTM tag ziet er dan zo uit: https://voorbeeld.nl/pagina-een/?utm_source=linkedin&utm_campaign=naam
Om een UTM tag te maken, kun je hier speciale UTM builders voor gebruiken, zodat je ook geen fouten maakt.
- Gebruik CTA’s
Om je advertentie te laten converteren, zijn CTA’s (call to actions) essentieel. Alleen dan kun je namelijk je doelgroep aanzetten tot actie. Deze CTA’s kunnen bijvoorbeeld zijn:
- de website bezoeken
- volgen op LinkedIn
- inschrijven voor de nieuwsbrief
- een offerte aanvragen
- aanmelden voor een evenement
- een whitepaper of e-book downloaden
Je kunt aanzetten tot actie door bemoedigende woorden te gebruiken, zoals: “Ik wil dit”, “Zet mij op de wachtlijst” of “Download het e-book hier”. Deze CTA’s staan meestal onderaan een advertentie om de gebruiker nog het laatste zetje te geven.
- Gebruik lead magnets
Naast CTA’s is er nog een manier om je advertenties meer converterend te maken, met lead magnets. De naam verklapt het eigenlijk al, maar het is een magneet om meer leads aan te trekken. Dit doe je door meerwaarde te bieden aan je doelgroep, zodat je een vertrouwensband kan opbouwen. Hierbij kun je denken aan titels als: “Deze fouten maak jij waarschijnlijk ook in je werk” of “5 redenen waarom jouw website minder converteert”. Met deze lead magnets lok je de gebruikers om op je advertentie te klikken.
- Stel meerdere advertenties per campagne in
Je bent nu bijna klaar om je campagne live te zetten, maar we hebben nog één laatste tip: stel twee tot drie advertenties per campagne in. Hiermee kun je je namelijk met je adverenties op diverse functietitels of bedrijven richten. De resultaten van de verschillende advertenties kun je met elkaar vergelijken om te blijven optimaliseren.