Het gebruik van retargeting campagnes is in de meeste gevallen zeer effectief en daardoor ook winstgevend. Vooral toen social media kanalen als Facebook net dit soort campagnes aanboden, waren ze erg lucratief. De mensen die namelijk via dit soort campagnes op jouw webshop terecht kwamen hadden duidelijke interesse in het product, waardoor een positieve actie (lees verkoop) vaak volgde. Maar juist omdat het zo goed werkte, gingen steeds meer adverteerders deze functie op Facebook gebruiken. Dat betekende natuurlijk een ongelooflijk hoog en divers volume aan retargeting campagnes, waardoor het nu een stuk moeilijker is om een retargeting campagne effectief uit te voeren. Gelukkig zijn wij er en helpen we je hieronder daarmee!
Betere band met je klanten
Wanneer een retargeting campagne correct wordt uitgevoerd, kan het helpen een betere band met je klanten op te bouwen. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat jouw merk te associëren is met een positief gevoel en, belangrijker nog, zal het winstgevend zijn. De eerste stap bij retargeting is het vinden van mensen die interactie hebben gehad met jouw bedrijf. Die dus bijvoorbeeld jouw website hebben bezocht, of op een product hebben gedrukt dat voorbij kwam door eerdere marketing campagnes.
Zorg dat je je doelgroep goed segmenteert
Wil je in de toekomst succesvol zijn met retargeting, dan moet je je doelgroep erg goed segmenteren. Bezoekers mogen namelijk niet 30 dagen lang dezelfde advertentie te zien krijgen, maar er moet een gepersonaliseerd en gevarieerd aanbod worden gecreëerd. Hiervoor moeten in de eerste stap voor een retargeting campagne de gesegmenteerde aangepaste doelgroepen worden gemaakt. Het is erg belangrijk om altijd in funnels (eigenlijk een trechter) te denken om een gepersonaliseerde en gevarieerde campagne te kunnen creëren voor je bezoekers.
Om je voor te bereiden zou je kunnen beginnen met een videocampagne om een zo groot mogelijk bereik te krijgen. Dit betekent dat je gebruikers in je funnel laat en zo een bewustzijn creëert. Dit alles wordt gebruikt voor de daaropvolgende segmentatie, om de doelgroep voor de volgende campagne nog preciezer te bepalen.
Wat zijn dynamische retargeting campagnes?
Bij dynamische retargeting advertenties laat je de producten die bepaalde gebruikers een bepaalde tijd geleden hebben bekeken, maar niet hebben gekocht, nog een keer voorbij komen. Het ontwerp van de advertenties kan zoals gebruikelijk op Facebook worden bepaald. Als het gaat om het plaatsen van carrousel advertenties, kun je heel goed en echt winstgevend werken met dynamische advertenties.
Natuurlijk is bij retargeting een bepaalde mate van hoge frequentie niet te vermijden, dat willen we immers ook om er goede informatie uit te kunnen halen. De retargeting campagnes mogen echter nooit te eentonig zijn. Merk je een dalende trend, verander dan iets aan de aanpak of vervang de inhoud van de lopende campagne. Soms helpt het om de campagne gewoon te dupliceren. Kleine veranderingen kunnen een campagne namelijk weer succesvol maken. Zorg in elk geval voor voldoende variatie, zodat mensen nooit te lang dezelfde advertentie te zien krijgen en campagnes niet beschouwd worden als eentonig… of nog erger, als spam.
Een gebruiker heeft jouw product gekocht. Het doel is bereikt, maar het probleem is nu dat deze klant nog steeds dezelfde advertentie te zien krijgt. Dat heeft natuurlijk niet zoveel zin en kann bij klanten (die iets hebben gekocht!!!) irritaties opleveren. Dit is natuurlijk een totale verspilling van geld, aangezien de klant bijna nooit een tweede product van hetzelfde type koopt.
Irrelevante advertenties kunnen ervoor zorgen dat de koper het merk steeds negatiever gaat waarnemen. Voor jou betekent dit dat je bij het maken van de campagne kopers uitsluit, dus voorkom dit! Je moet je klanten daarom uit sluiten van de campagne en het daarbij laten. Maar dat slaat natuurlijk ook weer nergens op. Dat die persoon een product uit jee online shop heeft gekocht, betekent juist dat hij of zij ook interesse kan hebben in andere artikelen uit het assortiment. Op die manier kun jer ervoor zorgen dat klanten vaste klanten, en terugkerende kopers, worden. Afhankelijk van het product kun je hier individuele advertenties plaatsen die passen bij jouw producten.
Maak je retargeting campagnes effectief
Retargeting campagnes zijn succesvol en daarom zien we steeds meer bedrijven ermee aan de slag gaan. Dit betekent echter ook dat je harder je best moet doen om echt op te vallen. Lukt het niet of kun je wel wat hulp gebruiken? Ga dan op zoek naar professionele hulp, want het is tegenwoordig niet meer zo makkelijk als een paar jaar geleden om een succesvolle retargeting campagne op te zetten. Terwijl die toch erg nuttig kunnen zijn!