Als ondernemer kan je verschillende social media platformen inzetten om je producten of diensten onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Juist de diversiteit aan social media kanalen stellen jou in staat iets te kiezen dat past bij jouw onderneming. Wij zetten daarom de belangrijkste social media platformen voor ondernemers voor je op een rij.
1. Facebook
Facebook is misschien wel het meest bekende platform als het gaat over social media. Veel mensen hebben er privé een account, jij wellicht ook en dus loont het om hier een zakelijk account aan te maken. Het is prettig om te weten dat Facebook wordt geïndexeerd door de zoekmachines van Google. Hoe relevanter je content, hoe hoger je ranking in de zoekmachines.
2. Twitter
Twitter is een ideaal social media platform als je graag kernachtig zaken onder de aandacht wilt brengen van je doelgroep. Je komt er gemakkelijk in contact met je doelgroep en daarnaast kun je overtuigen met prikkelende en onderscheidende tweets. Bovendien is Twitter een fantastisch medium om te investeren in een groot (online) netwerk.
3. LinkedIn
Bevinden jouw klanten zich hoofdzakelijk in de zakelijke sector? Dan is een LinkedIn-profiel zeker een slimme keuze. Je kan er zowel een persoonlijke pagina als bedrijfspagina aanmaken. LinkedIn is hét ideale platform voor potentiële opdrachtgevers en klanten. Daarnaast bouw je met dit social media kanaal aan een betrouwbare groep volgers die van betekenis zijn voor jouw onderneming.
4. Instagram
Beelden zeggen meer dan woorden. Dit geldt zeker voor een platform zoals Instagram. Bedrijfsmatig is het vooral interessant als je meer beleving wilt geven aan de producten of diensten die je verkoopt. Bovendien is Instagram ook leuk als je klanten en volgers een kijkje wilt geven achter de schermen van jouw bedrijf. Een prima manier om te werken aan een positief bedrijfsimago!
5. YouTube
YouTube is ideaal voor het verspreiden van een visuele boodschap. Een online video-promotie draagt ongetwijfeld bij aan meer naamsbekendheid voor je bedrijf, een dienst of product. Bovendien zijn je filmpjes op YouTube ook nog eens te delen via bijvoorbeeld Facebook.
Platformen genoeg om je bedrijf zichtbaar te maken voor je doelgroep. Onthoud: je hoeft als ondernemer niet alle social media kanalen te gebruiken. Stel daarom een social media-strategie op waarin je vastlegt welk kanaal je aandacht geeft en bijhoudt.