za. apr 20th, 2024
online marketing

Als ondernemer kun je tegenwoordig bijna niet meer zonder social media. Niet alleen zit tegenwoordig bijna elke potentiële klant op social media, maar daarnaast kun je ze via die kanalen erg makkelijk bereiken. Hier is echter wel wat kennis voor nodig, anders loop je het risico om juist de verkeerde mensen te bereiken en geef je misschien geld uit om op te vallen, zonder dat dit gebeurd onder het publiek dat je aan je wil binden. Je hebt dus een plan nodig en daarmee helpen we je hieronder.

Op reguliere basis content plaatsen

Als je via social media marketing je online kanalen wil laten groeien, zul je geregeld content moeten plaatsen. Wanneer je druk bezig bent met de rest van de activiteiten, kan het lastig zijn om elke dag tijd te maken voor het plaatsen van berichten op social media. Maak daarom gebruik van de juiste tools om je social media berichten in te plannen. Planningshulpmiddelen kunnen je helpen actief te blijven op sociale media terwijl je tijd bespaart. Hootsuite is bijvoorbeeld een handige tool hiervoor, waarmee je eenvoudig al je sociale media accounts op één locatie kunt beheren, berichten van tevoren kunt inplannen en op, voor jou, optimale tijden berichten kunt posten. Het gebruik van hulpmiddelen die je helpen jouw sociale media-accounts effectief te beheren, zorgen ervoor dat je regelmatig genoeg posts plaatst om de aanwezigheid op sociale media te verbeteren.

social media

Maak een duidelijk en goed plan

Bovengenoemde tip kun je eigenlijk niet los zien van het feit dat je een plan moet opstellen om dagelijks contact te houden met je volgers. Laat hen zien dat er een echte persoon achter de inhoud en het merk zit. Bewijs dat je niet alleen inhoud plaatst om je bedrijf actief te laten zijn, maar dat je echt werkt aan het opbouwen van relaties en je merk. Reageer op comments, knoop gesprekken aan en bouw relaties op basis van vertrouwen op. Hier gaat uiteraard best veel werk in zitten, waardoor het handig kan zijn om deze werkzaamheden onder te brengen bij een afdeling van je bedrijf die dit goed kan bewaken.

Deel waardevolle informatie

Nieuwe klanten werf je door duidelijk te maken wat jij voor deze personen kunt betekenen. Hiervoor zul je waardevolle informatie moet delen, zodat je jezelf goed neer kunt zetten als de expert binnen de branche. Uiteindelijk moet men voor jou kiezen in plaats van voor de concurrent. Of jouw doelgroep dit inderdaad doet is een keuze die jij kunt maken. Met effectieve, slimme en waardevolle info vergroot je je kansen aanzienlijk.

artikel lezen

Begeleid je tekst van een visuele inhoud

Bedenk je dat de tekst die men online leest voor maar een klein deel onthouden wordt als er geen visuele inhoud aan toe wordt gevoegd. De gemiddelde persoon onthoudt 3 tot maximaal 10 procent van de tekst. Wanneer je visuele inhoud aan de tekst toevoegt, dan onthoudt de gemiddelde persoon 65 procent van de tekst. Hieruit blijkt dat het effectief is om visuele inhoud te posten. Let daarbij wel op dat de visuele inhoud goed passend moet zijn, anders haal je het positieve effect juist weg.

facebook insights

De juiste timing kiezen

Op sociale media is timing alles. Wanneer je je inhoud deelt op het moment dat je doelgroep niet online is, dan is jouw post al verdwenen onder eindeloos veel andere posts wanneer je doelgroep wel weer online is. Bekijk je statistieken, ontdek welke tijdstippen voor jou werken en welke niet. Gebruik bijvoorbeeld Facebook Insight om jouw beste post-momenten vast te stellen. Zo weet je precies wanneer jij inhoud moet delen als je jouw doelgroep direct wilt bereiken.

data driven

Ga ‘data driven’ te werk

Als je nieuwe klanten wilt werven via social media, dan kun je niet slechts gaan hopen op verbetering. Dit levert namelijk geen resultaat op. Wil je klanten via je social media kanalen gaan werven, dan moet je heel ‘data driven’ te werk gaan. Ga niet zomaar uit van je eigen gedachten, maar gebruik analyses en andere belangrijke data om een effectieve strategie op te stellen. Maak niet zomaar marketingbeslissingen, maar doe dit op basis van de social media data die je verzameld hebt. Zie je veranderingen in de data? Pas je marketingbeslissingen hier dan direct op aan.

Volg een geschikte social media training

Ieder sociaal netwerk heeft een eigen karakter en dus ook een eigen aanpak nodig als je er nieuwe klanten wilt werven. Je kunt tegenwoordig erg diverse social media trainingen volgen om te leren hoe je een sociaal kanaal op de meest effectieve wijze inzet voor je bedrijf. Informeer hier naar en je zult zien dat je met de juiste training een hoop gedaan krijgt.

adverteren op facebook

Door admin