ma. nov 4th, 2024

We weten dat je je bloed, zweet en tranen in je product hebt zitten, maar wat gebeurt er als je klaar bent om te beginnen met het verkopen daarvan? Je hebt vast wel eens nagedacht over marketing en branding, maar heb je ook aan de verpakking gedacht? Voedselverpakkingen moeten bijvoorbeeld aan heel andere eisen voldoen dan de verpakking van gebruiksvoorwerpen. De verpakking van een product is enorm belangrijk om ervoor te zorgen dat het product uit de schappen vliegt, om nog maar te zwijgen van de veiligheid, branding en kosten. Dit zijn allemaal dingen die belangrijk zijn om te overwegen. In deze blog helpen we je de juiste verpakking voor jouw product te bepalen.

Materiaal

De verpakking moet het ideale materiaal zijn voor jouw product en moet aansluiten bij dat product en de doelgroep, zowel wat betreft uiterlijk als materiaal. Is een van de speerpunten van jouw product bijvoorbeeld duurzaamheid, dan moet je gaan kijken naar milieuvriendelijke verpakkingen. Het kiezen van het juiste materiaal moet een opsomming zijn van de gewenste prijsklasse, het verkoopkanaal, de veiligheidseisen en de display. Het verschil tussen een golfkarton verpakking, een spaanplaat verpakking of een hoogwaardige stijve doos kan het verschil maken voor de verkoopbaarheid van een product.

Bepaal het verkoopkanaal

De volgende belangrijke beslissing die je moet nemen voordat je de perfecte verpakking kiest, is het bepalen van het verkoopkanaal. Verpakkingen voor winkels of voor online shops hebben verschillende voorschriften en normen waarmee je rekening moet houden. Wanneer je het verkoopkanaal begrijpt, kunnen jij en je team je gaan concentreren op het creëren van de perfecte verpakking in termen van verzend eigenschappen, opslagruimte, structurele integriteit, veiligheid en kosten. Door vanaf het begin met de juiste ontwerpkeuzes te beginnen, bespaar je tijd en kosten en komt het product sneller op de markt.

Grafische afbeeldingen

Over verkoopbaarheid gesproken: hier is er een waar je waarschijnlijk al aan hebt gedacht: afbeeldingen. Het grafische ontwerp van de verpakking is een van de belangrijkste kenmerken en kan het product echt laten opvallen in het schap. Afhankelijk van de prijsklasse, het verkoopkanaal en de markt, kunnen verschillende grafische ontwerpelementen een opvallend kenmerk zijn. De gebruikte kleuren en de afwerking (glans, soft touch, coating, etc.) moeten zorgvuldig worden overwogen op basis van de doelgroep en prijs.

Structureel ontwerp

Bij het structurele ontwerp van de verpakking moet met veel factoren rekening worden gehouden, zoals grootte, veiligheid, duurzaamheid, schapruimte en opslagruimte. Het belang van keuzes in maat, ontwerp en materiaal zal de mate van succes beïnvloeden. Afgezien van de esthetiek van het ontwerp, is het voor het structurele ontwerp van jouw verpakking noodzakelijk om het product goed te beveiligen en te beschermen. Of dat nu bescherming betekent wanneer het van het schap valt of tijdens het transport van vrachtwagen naar vrachtwagen wordt gegooid. Het is ook belangrijk om een ​​ontwerp te maken dat gemakkelijk te produceren is met redelijke kosten en een redelijke productietijd.

Verpakkingskosten tegenover productprijs

Bij het nemen van de definitieve beslissingen over de verpakking, is het belangrijk om te overwegen naar welke prijspunten je wilt streven. Afhankelijk van de productprijs en de industrie standaarden, kan deze uiteindelijke prijs variëren. Het wordt over het algemeen aanbevolen om een ​​percentage van de productprijs in te stellen als jouw doel voor verpakkingskosten, iets wat logisch voor jou is, afhankelijk van het publiek en je verkoopkanaal!

Door admin