vr. feb 23rd, 2024
een-website-onder-de-loep-houden

Het is een waarheid van het web waar je niet omheen kunt: websites zijn constant in verval. Het digitale landschap verandert zo snel dat, zelfs als je website pas maanden geleden hebt gelanceerd, er mogelijk al problemen zijn met de prestaties, snelheid, bruikbaarheid of hoe goed deze jouw zakelijke doelen ondersteunt. Als je geen eigen personeel of een vertrouwde digitale partner hebt die dit proactief voor jou in de gaten houdt, is een periodieke website-audit een nuttig en economisch hulpmiddel om je te helpen de gezondheid van de website onder controle te houden en slimme beslissingen te nemen over verbeteringen die het meest direct helpen de bedrijfs- en klantdoelen te halen.

Website-audits zijn ook nuttig om de omvang en reikwijdte van de beste volgende stappen te bepalen als het gaat om grotere beslissingen over het beheer van jouw digitale aanwezigheid. Een audit helpt ontwikkelaars ook om een weloverwogen aanbeveling te doen, zo zijn er meestal kleine updates en verbeteringen die aan het licht komen tijdens een audit die kunnen helpen de gebruiksduur van een site te verlengen. 

Voor een “website audit” zijn er verschillende invalshoeken die we kunnen gebruiken om de gezondheid van een website te beoordelen en verbeteringen aan te bevelen. Als je een audit laat uitvoeren, moet men zich concentreren op de aspecten die het belangrijkst zijn voor jouw bedrijf en/of die de grootste rol spelen in het werk dat je van jouw website vraagt. Audits moeten resulteren in een verzameling aanbevelingen, gecategoriseerd op basis van verwachte inspanning en complexiteit, en gesorteerd in een duidelijke en bruikbare voorgestelde prioriteitstelling: “doe dit nu, doe dit hierna en doe dit later”. Enkele verschillende aandachtsgebieden die men in een website-evaluatie kan opnemen, zijn:

Kunnen zoekmachines jouw site indexeren?

Je kunt de beste, meest bruikbare inhoud ter wereld hebben, maar als de tools niet aanwezig zijn om zoekmachines zoals Google in staat te stellen de inhoud te vinden en te indexeren, word je misschien nooit gerangschikt in de SERP’s (Search Engine Results Pages ).

Technische SEO-audits zijn erop gericht ervoor te zorgen dat een website effectief kan worden geïndexeerd door zoekmachines. Ze kijken naar zaken als verbroken links, aan- of afwezigheid van pagina titels en -beschrijvingen, effectief gebruik van header-tags en informatie hiërarchie op de pagina, de XML-sitemap, robots.txt-bestand en andere gerelateerde structurele/technische problemen die bijdragen aan SEO-basisprincipes.

website-onder-de-loep-houden

Ben je vindbaar op basis van hoe mensen zoeken?

Als je de technische SEO-zaken goed onder de knie hebt, is de volgende stap om beter te kijken hoe goed je site is opgezet om de vindbaarheid voor je gewenste doelgroepen te optimaliseren, op basis van de manier waarop zij denken over wat jij (en je directe concurrenten) aanbieden.

Als men een SEO-inhoudscontrole gaat uitvoeren, kijk men zowel naar de huidige analyses als naar de website, waarbij zaken als verkeerspatronen, doelconversies, zoekwoorden, thema’s en metadata van de site worden beoordeeld. Google verandert voortdurend de manier waarop ze de beste en meest relevante zoekresultaten meten, dus het is belangrijk om samen te werken met een partner die op de hoogte blijft van wat ze momenteel zoeken.

Doet de site het werk dat het moet doen voor jou en je gebruikers?

Tenzij je met een specifiek probleem komt dat een meer gespecialiseerde aanpak rechtvaardigt, wordt er meestal een meer algemene audit gedaan die veel terrein bestrijkt, zij het met wat minder diepgang. Als men een algemene beoordeling van de gebruikerservaring van de website uitvoert, vergelijkt men de site met concurrenten, maakt men gebruik van ervaring, koppelt men dit terug naar een gesprek over de doelen en zorgen, en kijkt men naar de volgende zaken:

– Merkidentiteit, waardevoorstel en algemene indruk die door de site wordt uitgedrukt

– Design, look/feel en algehele gebruikerservaring

– Navigatie en site zoeken

– Best practices en patronen voor de gebruikersinterface

– Algehele wegen naar conversie en conversie gemak op basis van verwachte gebruiksdoelen

– Bestemmingspagina en andere belangrijke pagina-effectiviteit

– Inhoud en berichtgeving

– Toegankelijkheid

– Siteprestaties en snelheid

– Concurrentieanalyse en hoe u presteert ten opzichte van top concurrenten

Een algemene beoordeling van de gebruikerservaring van de website levert altijd veel stof tot nadenken op en is vaak wat wordt aanbevolen als startersproject, zodat je zo snel en economisch mogelijk de meeste impact kunt maken.

je-website-onder-de-loep-houden

Zorgt de technische opzet van de site voor problemen met snelheid of betrouwbaarheid?

Een laatste type audit dat we willen noemen, is snelheid en prestaties. Dit is een heel belangrijk gebied, maar het wordt vaak over het hoofd gezien. Hoewel verminderde snelheid en prestaties een aanzienlijk nadelig effect kunnen hebben op de gebruikerservaring, hebben ze niet altijd direct invloed op de voorkant die aan de websitebezoekers wordt gepresenteerd.

Wanneer een prestatiebeoordeling wordt uitgevoerd, kijkt men “onder de motorkap” naar de code en het technische ontwerp van de site. Met behulp van snelheidstests en andere prestatie-indicatoren, samen met een directe beoordeling van de instellingen van de site, wordt gekeken naar waar de site mogelijk fouten veroorzaakt of vertraagt ​​vanwege opgeblazen of verouderde codes, plug-ins, integraties of bibliotheken. Soms kunnen kleine aanpassingen een wereld van verschil zijn!

Lees ook: SEO uitbesteden of toch zelf doen: wat is beter?

Door admin