do. apr 18th, 2024
trends op het gebied van marketing in 2021

De marketingtrends automation, LinkedIn & Instagram, stories funnels, influencers, relevantie, de human touch en doelgerichtheid gaan een steeds belangrijkere rol spelen in een compleet strategisch marketingplan. Dit zijn vooral ontwikkelingen die van toepassing zijn op de B2B. De marketingtrends blijven veranderen en het is belangrijk om deze in het oog te houden. In dit artikel gaan we in op de trends op het gebied van marketing en wat dit betekent voor jouw marketingstrategie.

Instagram en LinkedIn worden alleen maar belangrijker

Instagram en LinkedIn gaan een steeds belangrijkere plaats innemen in het marketinglandschap, Facebook blijft hierbij wat achterwege omdat steeds meer gebruikers hiermee stoppen en jongeren er sowieso minder gebruik van maken. Beide gebruiksvriendelijke platformen zijn dusdanig aan het vernieuwen dat extra uitbreidingen en opties blijven komen. Hiermee blijven ze interessant voor de doelgroep. Het adverteren op deze netwerken zal daarom een centrale plek blijven innemen binnen de marketingstrategie van jouw bedrijf.

instagram steeds belangrijker

Inzetten van specialisten

In 2021 zien we een toename aan inzet van marketing via specialisten en blogs. Meer en meer wordt een samenwerking met een kennisleider, denk aan vak- of ervaring specialisten, belangrijk. Zij kunnen namelijk ingezet worden om een geloofwaardige uitstraling te creëren. Dergelijke samenwerkingen worden ook steeds vaker gebruikt om kennis te combineren om zodoende tot gezamenlijke activiteiten te komen. Neem bijvoorbeeld het samen organiseren van een webinar of masterclass, maar ook het inzetten van online vakbladen en blogs. Allemaal met als doel: het bereiken van meer mensen door het gebruik maken van het netwerk van de ander.

De human touch blijft erg belangrijk

In een tijdperk waarin internettechnologieën en automatisatie steeds belangrijker worden, is een zogenoemde ‘human touch’ daardoor ook steeds belangrijker. Men heeft gewoonweg behoefte aan persoonlijk contact. Persoonlijk contact schept vertrouwen en het gevoel gezien en gehoord te worden. Een persoonlijk berichtje of een kaart, waarin gevraagd wordt naar ervaringen, vragen of dergelijke, kan daarin al een groot verschil maken. Kijk daarom dit jaar eens hoe je de klantreis van het eerste contact tot de aftersales menselijker kan maken middels een persoonlijke touch.

Hoewel het gebruik van slimme luidsprekers enorm is toegenomen, hebben spraakgestuurde zoekopdrachten op mobiel en desktop slechts een minimale impact gehad op de praktische uitvoering van de SEO voor bedrijven. Niet bepaald een trend die belang is voor jouw marketing dus! Men kan namelijk met behulp van Voice Search de gewenste informatie vergaren middels twee soorten gesproken zoekopdrachten, elk met een verschillende uitkomst. Het doen van spraakopdrachten in plaats van een getypte zoekopdracht op Google. Dit soort zoekopdrachten worden geregistreerd als een normale zoekopdracht op het internet. Alle gegevens worden zodoende verzameld in Google Search Console, oftewel gewoon als SEO. Of het doen van spraakopdrachten om een gesproken spraak antwoord te ontvangen. Denk hierbij aan slimme speakers als Amazon Alexa of de Google Home. Deze zoekopdrachten hebben weinig te maken met SEO.

marketingtrends in 2021

Mensen houden van video’s. Dat blijkt wel uit Facebook live, TikTok, Instagram live en Instagram Reels. Uit onderzoek is gebleken dat een video ook de beste manier is om de aandacht van je publiek te trekken. Hoogstwaarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat men zich meer betrokken voelt bij een live video dan bij welke andere content ook. Een video is meer in het moment en geeft de kijker het gevoel dat hij of zij de eerste is die het nieuws in ontvangst neemt. En deze betrokkenheid, die wil je als bedrijf natuurlijk genereren.

Optimaliseren van de customer journey voor B2B marketing

Marketing automation, een combinatie van marketingcommunicatie en softwaretechnologie, is het streven tegenwoordig in de online marketing. Wat het is? Het optimaliseren van de customer journey voor B2B marketing, met als doel: meer marketing qualified leads in sales qualified leads omzetten. Met andere woorden: meer conversies. Deze instelling omtrent marketing automation is natuurlijk niet nieuw, al enkele jaren wint het aan populariteit bij marketeers. Echter wordt dit onderdeel nog niet structureel opgenomen in de marketingstrategieën van bedrijven. 

de trends op het gebied van marketing in 2021

De toverwoorden van 2021

We sluiten dit artikel af met de toverwoorden van 2021: ‘advertainment Funnels’. Vooral op Instagram nemen de stories een populaire plek in op het platform, maar ook op Facebook en LinkedIn wordt deze functie steeds populairder. Dit kan ook niet anders als je je bedenkt dat tijd voor mensen kostbaar is en het zien van een story snel gaat. Daarnaast ziet jouw doelgroep een story ook eerder dan een gewone post (als die al gezien wordt). Hier liggen dus kansen! Laat een story fungeren als een kort, maar krachtig middel om een gewenst beeld en boodschap naar jouw publiek over te brengen. Zie de functie als een platform op zich. De Instagram story is een platform waarvoor ook een marketingstrategie uitgedacht moet worden om de gewenste resultaten over een bepaalde periode te kunnen bereiken. Probeer in 2021 dus die switch van Tijdlijn-advertenties naar een volwaardige Stories Funnel te maken.

Door admin