zo. sep 25th, 2022
Zo moet je als bedrijf social media in 2022 gebruiken

Social media zijn een belangrijk onderdeel van digitale marketing voor bedrijven geworden, in alle soorten en maten, branches en doelgroepen. Marketing op social media is echter een steeds veranderend spel waar je als bedrijf op moet anticiperen. Bedrijven moeten dan ook op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en veranderingen om te kunnen profiteren van hun sociale kanalen. Hieronder geven we je praktische tips hoe je jouw marketingplan voor social media in 2022 kan opzetten.

In 2023 zullen naar schatting 3,5 miljard mensen wereldwijd gebruik maken van een van de sociale-medianetwerken. Dat is bijna 40% van de wereldbevolking. Met dat soort cijfers is het geen verrassing dat bedrijven zoveel energie steken in social media marketing. Als je net begint met social media te gebruiken als marketing tool, informeren we je eerst daar wat meer over.

Wat is social media marketing?

Social media marketing verwijst naar zakelijke activiteiten op sociale-mediaplatforms die bijdragen aan marketingdoelstellingen zoals naamsbekendheid, websiteverkeer en klantenwerving. Deze activiteit heeft voornamelijk de vorm van inhoud, zoals tekst, afbeeldingen en video’s, maar omvat ook betrokkenheid van de gemeenschap en betaalde advertenties. De kern van echt goede content op social media is als het publiek dit wil delen. Of het nu gaat om het taggen van een vriend in een Instagram-bericht of het retweeten van iets aan hun publiek, inhoud die zeer relevant en visueel aantrekkelijk is, zal waarschijnlijk veel betrokkenheid en shares krijgen.

social media in 2022 gebruiken

Verschillende social media kanalen genereren betere resultaten dan andere voor bepaalde zakelijke doelstellingen, en de gepubliceerde inhoud zal ook variëren afhankelijk van deze factoren. Het is bijvoorbeeld onwaarschijnlijk dat een video op Facebook effectiever is voor het genereren van verkeer van zakelijke doelgroepen dan een artikel op LinkedIn. Het mooie hiervan is dat je de doeleinden van de verschillende sociale kanalen kunt gebruiken voor verschillende soorten marketingcampagnes, zodat de inhoud sterk is afgestemd op het platform en publiek. 

Beter vindbaar zijn

Als je inhoud plaatst op een aantal sociale-mediakanalen die zijn afgestemd op jouw demografische doelgroep, word je waarschijnlijk ontdekt door nieuwe potentiële klanten. Zo is het geen wonder dat zoveel bedrijven Twitter gebruiken voor klantenondersteuning of Q&A’s uitvoeren op Instagram Stories. Social media marketing biedt een persoonlijke en informele manier om je publiek te leren kennen.

Een gemeenschap bouwen

Ongeacht jouw branche, social media marketing helpt je in contact te komen met jouw doelgroep en andere relevante bedrijven. Met elke app-update komen er meer creatieve manieren om je social media marketing te verbeteren en dus kijken we samen naar 2022.

Bepaal je doelen

Zoals besproken, kun je niet plannen welke kanalen je wilt gebruiken of wat voor soort inhoud je wil gebruiken totdat jouw zakelijke doelstellingen zijn bepaald. Dus: wat wil je met je social media marketing bereiken?

als bedrijf social media in 2022 gebruiken

Bespaar tijd en middelen

Zorg ervoor dat je geen inhoud produceert ‘omwille van het moeten posten.’ Maak daarom een lijst van alles wat je uit jouw marketingactiviteiten op social media wilt halen en prioriteer ze vervolgens in termen van waarde voor jouw bedrijf. Zodra je jouw kerndoelen hebt bepaald, kun je doorgaan met de volgende stappen…

Breng je publiek in kaart

Net zoals het belangrijk is om uit te leggen waarom je marketing via sociale media gebruikt, moet je ook duidelijk maken wie je probeert te bereiken. Dit zal helpen om te bepalen welke sociale kanalen het meest effectief zijn voor jouw doelstellingen. Zo zit 72% van de tieners op Instagram, terwijl de meerderheid van de Twitter-gebruikers tussen de 18 en 29 jaar oud is. Afhankelijk van wie de demografische doelgroep is, kun je besluiten een bepaald sociaal netwerk voorrang te geven boven een ander.

Geef een duidelijke demografische beschrijving van jouw doelgroep en ga zo gedetailleerd mogelijk in op: leeftijd, geslacht, locatie, hobby’s, interesses, uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd, waar ze rondhangen, welke andere merken ze leuk vinden, etc.

Door deze kenmerken te bepalen, zorg je ervoor dat je de beste sociale netwerken gebruikt om ze te bereiken, en zorg je ook dat de inhoud om jouw doelstellingen te bereiken daarop aansluit! Zie je hoe het allemaal op elkaar aansluit?

Geef prioriteit aan sociale netwerken

Met al de bovenstaande strategieën zou je nu een redelijk goed idee moeten hebben van welke sociale netwerken het meest waardevol zijn voor jouw bedrijf. Alle sociale kanalen kunnen alle bedrijven op een bepaalde manier ten goede komen, maar het is onmogelijk om in het begin te proberen actief op al deze kanalen te zijn. Geef in plaats daarvan prioriteit aan welke netwerken het meest effectief zijn voor jouw doelgroep en zakelijke doelstellingen, en concentreer je op het produceren van verschillende soorten inhoud om de resultaten te maximaliseren.

Zo moet je als bedrijf social media zakelijk gebruiken

Stel merkrichtlijnen in

Dit is een belangrijke stap voor elke marketingstrategie voor sociale media. Merkrichtlijnen moeten alle details met betrekking tot merkactiviteit op sociale media omvatten en moeten duidelijk en toegankelijk zijn voor iedereen met toegang tot de sociale accounts. Als je deze details vroeg in de marketingstrategie voor social media schetst, zorg je ervoor dat iedereen op dezelfde lijn zit en kun je een consistent en herkenbaar merk op sociale media creëren. Hier enkele dingen die je moet proberen op te nemen in jouw merkrichtlijnen voor marketing op social media:

  • Wat voor toon/taal gebruik je? Is het op elk platform hetzelfde?
  • Hoe formeel/informeel wil je gezien worden?
  • Welke hashtags gebruik je altijd op elk sociaal netwerk? Welke wil je vermijden?
  • Wie is verantwoordelijk voor het beantwoorden van opmerkingen en berichten? Reageer je persoonlijk of als merk?
  • Er zijn dingen waarvan je nooit wilt dat je merk erover praat op social media zelfs als het voor jou duidelijk is, vermijd eventuele fouten door ze in de richtlijnen te schetsen

Onthoud dat, hoe je ook besluit om je merk op sociale media uit te beelden, het belangrijkste is dat je je aan je richtlijnen houdt! Je wil dat jouw publiek een vertrouwdheid voelt die loyaliteit zal opwekken, dus zorg ervoor dat jouw activiteit op alle sociale netwerken consistent is!

Door admin