vr. mei 10th, 2024
goede manager

Een goede manager geeft een positief voorbeeld en weet hoe hij zijn sterke punten moet gebruiken om zijn team aan te moedigen. Succesvolle managers werken samen met hun medewerkers, coachen teamleden en creëren een inclusieve werkomgeving. Om een ​​goede manager te zijn, is het belangrijk om doelen, verwachtingen en feedback goed te communiceren. Iedereen met ervaring of referenties kan een team beheren, maar leidinggevende verantwoordelijkheden omvatten meer dan alleen taakdelegatie. Om een ​​goede manager te zijn, moet je je richten op de groei van jouw teamleden en het bedrijf. De beste managers weten hoe ze de sterke punten van elk teamlid strategisch kunnen integreren om een ​​succesvolle organisatie op te bouwen. 

Traditioneel hebben we geleerd dat de persoon met het hoogste IQ in de kamer de slimste is. De wetenschap bewijst echter steeds vaker dat individuen met emotionele intelligentie en de vier kernvaardigheden, zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociaal bewustzijn en relatiebeheer, in feite de toppresteerders zijn binnen elk bedrijf.

Degenen met een hoog emotioneel quotiënt (EQ) hebben het vermogen om goed met hun team om te gaan en sterke relaties te ontwikkelen, beide zijn factoren voor goed management. Als je een goede manager wilt zijn, neem dan de volgende gewoonten op in je dagelijkse zakelijke leven.

Werk met je team samen, sta er niet boven

Je bent misschien gewend om volledige controle te hebben, maar als je een bedrijf hebt, zul je die controle moeten opgeven en een aantal verantwoordelijkheden moeten delegeren. Als je de neiging om alles zelf te doen niet doorbreekt, heb je niet de capaciteit om te groeien in je leiderschap en je bedrijf te laten groeien. Loslaten betekent delegeren. Maar het is belangrijk op te merken dat delegeren niet betekent dat je het team in de steek laat of verantwoordelijkheid opoffert.

Als manager heb je andere verantwoordelijkheden dan je teamleden, maar je moet je team betrekken bij besluitvormingsprocessen. Door met jouw medewerkers te werken, bouw je betere relaties op, waardoor je meer te weten komt over de sterke en zwakke punten van elk teamlid. De medewerkers zullen je ook meer vertrouwen als ze het gevoel hebben dat je met hen samenwerkt in plaats van boven hen te staan.

Door ervoor te kiezen het goede voorbeeld te geven en te laten zien dat je een expert bent in wat je werknemers vraagt ​​te doen, zal dit vaak resulteren in meer respect en productiviteit. Het is zo dat de arbeidsethos van een baas besmettelijk is, als je hard voor ze werkt, is de kans groter dat ze je e gunst teruggeven en hard voor je werken.

Zorg dat je een sterk team creëert

Maak tijd vrij voor teambinding (puur plezier) en teamviering (beloning voor een prestatie). Elk van deze team evenementen is belangrijk voor de samenhang en het element van plezier in het team. Wat leuk is, kan van team tot team verschillen, dus zorg ervoor dat je feedback krijgt op ideeën. Vraag jouw team welke soorten erkenning ze verkiezen en hoe vaak ze willen dat evenementen plaatsvinden. Deze evenementen kunnen te maken hebben met werk of gewoon plezier, maar neem voorzorgsmaatregelen om ervoor te zorgen dat elk evenement inclusief is en geschikt is voor de werkplek.

Communiceer doelen, verwachtingen en feedback.

Een van de belangrijkste onderdelen van een effectieve manager zijn, is het succesvol creëren van doelen en het communiceren van verwachtingen aan teamleden. Managers moeten zich richten op het creëren van specifieke, meetbare, acceptabele, realistische en tijdgebonden doelen voor hun team. De doelstellingen die op organisatieniveau worden gesteld, moeten ook vertaald worden naar afdelings- en individuele doelstellingen.

Doelen en verwachtingen

Er moet een transparante link zijn tussen alle doelen die door de hele organisatie worden gesteld. Doelen moeten in overleg met teamleden worden vastgesteld. Na het stellen van doelen zijn goede managers transparant met teamleden over hun verwachtingen. Ga daarna die doelen gestructureerd evalueren. Je kunt regelmatig checken met teamleden om ervoor te zorgen dat ze gelukkig zijn en zich uitgedaagd voelen. Communicatie is echter niet eenzijdig; je moet net zoveel luisteren als praten.

Leiders die niet luisteren, zullen uiteindelijk omringd worden door mensen die niets te zeggen hebben, niets toe te voegen hebben. Promoot niet altijd je eigen mening. Grote leiders luisteren niet alleen, ze luisteren om te begrijpen. Ervoor zorgen dat jouw werknemers weten dat je ze niet alleen hebt gehoord, maar dat je ze ook begrijpt, zelfs als u het er niet mee eens bent, draagt ​​bij aan het opbouwen van een lange termijn relatie met je werknemers.

Door admin