De meesten zullen de term SEO wel eens hebben gehoord in verband met digitale marketing. Toch zijn er heel veel mensen die drie letters onthouden, maar nooit echt begrijpen wat ze betekenen. Als jij dat bent, of als dit de eerste keer is dat je de term tegenkomt, dan heb je geluk. In deze blog leer je alles wat je moet weten om een effectieve SEO-strategie (zoekmachine optimalisatie) uit te voeren.
Gezien de manier waarop de wereld er nu uitziet, is het internetgebruik hoger dan ooit. Dankzij de pandemie winkelen we meer online, streamen we nog meer films en televisie dan normaal en wonen we nog steeds Zoom-vergaderingen bij. SEO is voor veel organisaties van cruciaal belang en we verwachten dat dat zal blijven. Hoe kun je een goede SEO-strategie creëren?
Verbeter je bestaande inhoud en voeg ontbrekende subonderwerpen toe
Als eerste moet je onthouden dat er geen echte eindstreep is als het gaat om jouw SEO-strategie. Constante updates en strijd met je concurrenten betekent dat er altijd werk is, om nog maar te zwijgen van het feit dat je nog steeds kunt verbeteren wat je al hebt gedaan. Als je je SEO nog niet goed hebt gebruikt, is het een geweldige manier om de inhoud bij te werken met trefwoorden, backlinks en betere leesbaarheid. Je kunt er zelfs voor zorgen dat pagina’s die beter hebben gepresteerd de verkeersgroei behouden of voortbouwen door ze regelmatig bij te werken. Ook kun je een samenwerking aangaan met de juiste partij zoals een blogger. Er zijn er die betaald bloggen, maar er zijn genoeg bloggers die je in kunt schakelen door hen een product te geven.
Een zoekwoordonderzoek, is een geweldige kans om een concurrentieanalyse te gebruiken als basis voor een inhouds plan voor de lange termijn. Elk zoekwoord zou moeten vertakken in een overvloed aan andere en daarmee komen meer ideeën voor inhoud. In plaats van bijvoorbeeld één stuk van een specifiek onderwerp te schrijven, maak er een ‘hoeksteen’-artikel van waaruit een aantal andere, meer specifieke voortkomen.
Schrijf voor mensen en op de tweede plaats voor zoekmachines
Het Google algoritme wordt met de dag slimmer en blijft, met behulp van constante input, beter aansluiten bij ons denken. Dat gezegd hebbende, er is geen slimme maas in de wet of magische formule om een zoekmachine te slim af te zijn, dus probeer het ook niet. Schrijf eerst voor mensen en daarna voor zoekmachines.
Uiteindelijk moet je prioriteit altijd zijn om je publiek te bieden waar ze naar op zoek zijn, en dat komt alleen door het schrijven van boeiende en makkelijk leesbare inhoud. Iedereen herkent een zoekwoord dat in de tekst is gegooid puur voor de zoekmachines.