Voel je je kalm als je wordt omringd door groene velden en blauwe luchten? Heb je je ooit afgevraagd waar de kleur rood voor staat en waarom je een beetje schrik voelt als je naar een stopbord staart? Dat zijn slechts twee van de vele effecten die kleur heeft op de menselijke psyche.
Wat is de psychologie van kleur?
Kleurenpsychologie bestudeert hoe de verschillende kleuren menselijk gedrag bepalen. De psychologie van kleur wordt in reclame en marketing gebruikt om emotionele reacties op te roepen. Dat klinkt op het eerste gezicht eenvoudig, maar dat is het allerminst.
Is het je opgevallen hoe kleuren in en uit de mode gaan? In de jaren 70 waren aardetinten populair, maar in de jaren 80 maakten ze plaats voor bijvoorbeeld turkoois. Later kwamen roze en blauw grijs daar weer voor in de plaats. Kijk bijvoorbeeld naar de tv-serie Mad Men, die liep van 2007 tot 2015, maar waarvan het fictieve tijdsbestek liep van maart 1960 tot november 1970. Kijkers herinneren zich misschien hoe kleurenpaletten in de loop der jaren veranderden. De gedempte bruin- en grijstinten van het Eisenhower-tijdperk bezweken voor de gedurfde tinten zoals bananengeel van de late jaren 60.
Hoe beïnvloeden kleuren in marketing mensen?
Kleurbetekenis en de psychologie van kleuren kunnen een krachtige invloed hebben op het gedrag en de besluitvorming van mensen. Mensen oordelen binnen een paar seconden onbewust over een persoon, omgeving of product. Kleur speelt een grote rol in deze eerste indruk.
Merken en adverteerders weten dat bepaalde kleuren en tinten emotie oproepen en mensen tot actie aanzetten. Dit effect is zowel subtiel als krachtig. Door de kleurkeuze in logo’s, verpakkingen, bewegwijzering en advertenties, kunnen merken consumenten beïnvloeden om impulsief te kopen of hun product of dienst te verkiezen boven dat van een concurrent.
Denk aan je favoriete merken en hoe bepaalde kleuren de boventoon voeren. Zijn hun logo’s felrood zoals Netflix? Of ben je een persoon die houdt van de kleuren zwart en wit zoals Nike? Misschien geef je de voorkeur aan geel en voel je je aangetrokken tot Shell of Subway.
Kleur kan vaak de enige reden zijn waarom iemand een product koopt. Uit onderzoek blijkt dat 93 procent van de kopers zich richt op de visuele uitstraling. En bijna 85 procent claimt dat kleur een primaire reden is wanneer ze een aankoop doen!
Laten we eens kijken naar de betekenis van kleuren zoals deze van toepassing is op marketing, inclusief de beste kleuren om te gebruiken. We zullen ook de betekenis van kleuren en voorbeelden van merk kleuren evalueren. Is het je ooit opgevallen hoe kleuren de stemming beïnvloeden? Geel zorgt er bijvoorbeeld voor dat veel mensen zich gelukkig voelen. De kleur geel wordt geassocieerd met de zon. Blauw heeft een kalmerend effect zoals in “kalme zeeën”. De kleur blauw kan echter ook een andere stemming oproepen, zoals verdriet. Het hangt allemaal af van de context waarin het wordt gebruikt.
Kleur kan de ene voorkeur boven de andere verheffen bij het doen van een aankoop of na een oproep tot actie. Klanten kunnen het gevoel hebben dat één keuze juist of beter is, simpelweg vanwege hun kleurvoorkeuren. Kleurbetekenissen en kleurvoorkeuren maken een enorm verschil in de wereld.
Hoe kleur de hersenen beïnvloedt
Hoewel men vroeger geloofde dat stemmingen geworteld waren in de vitale organen, hart, lever, galblaas en milt, weten we dat de bron in een ander even noodzakelijk orgaan ligt: de hersenen. Neurowetenschappers hebben een direct fysiologisch verband gelegd tussen het effect van kleur, licht en stemming. Geen van de psychologische kleuren die worden misbruikt, gaat verloren aan merken. Marketeers weten al jaren hoe effectief kleurenpsychologie en kleurbetekenissen kunnen zijn in merkherkenning en in houdingen die consumenten vormen over producten en bedrijven.
Kleuren gebruiken in het bedrijfsleven
Hoe gaat jij om met slim gebruik van kleuren in je bedrijf voor marketing en reclame? In wezen weerspiegelt kleur de persoonlijkheid van je merk. In de kleurentheorie is rood de kleur van macht. Roze is ideaal om de vrouwelijke demografie te bereiken, maar is meestal niet ideaal als je genderneutraal wilt zijn. Groen is warm, uitnodigend en staat voor gezondheid, milieuvriendelijkheid en goodwill. Het is ook de kleur van geld, dus het creëert gedachten van rijkdom. Paars is de kleur van royalty’s en voegt een vleugje elegantie en prestige toe. Oranje is energie… etc.
De keuze van kleuren en emoties die ze oproepen, moet je eerste en belangrijkste zorg zijn. Een slechte kleurkeuze kan een negatieve invloed hebben op je merk, dus denk er goed over na voordat je een beslissing neemt over merk imago’s waar je nog lang mee zult moeten leven.
Kies twee hoofdkleuren
Bij het kiezen van kleur in branding, raden we aan om bij twee hoofdkleuren te blijven (exclusief zwart of donkergrijs, die je misschien voor tekst gebruikt). De reden? Klanten zullen het gemakkelijker vinden om twee kleuren te onthouden dan drie, vier of vijf. Dit idee is vooral belangrijk bij het ontwerpen van je logo. Denk aan het kleurenschema van grote merken. FedEx, McDonald’s en Shell beperken hun logo’s tot twee kleuren en bouwen hun volledige huisstijl om hen heen.