do. mei 23rd, 2024
Digitale marketing fouten

Digitale marketing is op veel niveaus uniek. In tegenstelling tot elke traditionele vorm van marketing, kan het volledig gratis zijn, wat betekent dat kleine bedrijven kunnen concurreren met grote merken. In tegenstelling tot de meeste andere vormen van marketing, kunnen creativiteit en authenticiteit bij digitale marketing grote resultaten bereiken.

Toch wordt digitale marketing nog vaak verkeerd begrepen, met als gevolg dat bedrijven terugvallen op andere (oude) marketingkanalen of geen solide resultaten zien. Hieronder benoemen we oude digitale marketing fouten die we nog steeds zien worden gemaakt door bedrijven.

Social media marketing niet op dezelfde manier behandelen als andere marketing

Veel bedrijven maken de fout om social media marketing op dezelfde manier te doen als andere marketing. Een groot verschil tussen de meeste vormen van marketing en social media marketing is dat authenticiteit wint. Bij social media marketing gaat het vooral om authentieke en herkenbare verhalen. Om het meeste uit sociale media te halen, moet je de manier waarop je denkt veranderen en het voorbeeld volgen van de merken die het snappen. Verwacht een gesprek te hebben met de mensen met wie je verbonden bent en moedig transparantie en humor aan als uitgangspunt.

Digitale marketing fouten die bedrijven nog steeds maken

Nieuwe trends en content formaten niet gebruiken

Te veel bedrijven negeren nieuwe platforms, zoals Snapchat en Tik Tok, omdat ze denken dat alleen kinderen die gebruiken. Nou, het publiek van Facebook was ooit ook veel jonger. Over een paar jaar zal de gebruikersbasis van die nieuwere platforms de leeftijd van jouw demografische doelgroep bereiken. Waarom introduceer je ze nu niet met jouw merk? Dit zal jouw marketingteam ook aanmoedigen om nieuwe inhoudelijke formats te ontdekken en te gebruiken, zoals verticale, korte video’s, waar zoveel platforms de voorkeur aan geven in nieuws feeds.

Van TikTok tot Instagram Reels tot YouTube Shorts, binge-ready video is waar het in 2023 om draait. Korte video’s zijn de belangrijkste trend waarin professionele marketeers dit jaar investeren.

Video leap maakt het experimenteren met een gestage stroom van korte sociale clips eenvoudiger, waardoor jouw team professionele merk video’s kan maken die aan verschillende vereisten voldoen. Met uitgebreide bibliotheken met gedeelde sjablonen, vooraf gelicentieerde soundtrack muziek en opvallende visuele effecten, kun je je beeldmateriaal gebruiken om te zien wat resoneert met het publiek.

Het opnieuw verpakken van inhoud 

Veel mensen denken dat wanneer ze een stuk inhoud op hun blog plaatsen, het game over is,  ze kunnen er niets meer mee doen. Dat is echter niet zo. Herbestemming is een van de kenmerken van een succesvolle content marketing campagne, maar je moet het wel goed doen. Als je waardevolle informatie hebt, geldt dat hoe meer plaatsen er zijn waar mensen deze kunnen vinden, hoe beter. Er is niets mis mee om van een dergelijk artikel een podcast, video of  diavoorstelling te maken of de trend van visuele inhoud te gebruiken om een ​​reeks afbeeldingen te maken om te delen op Pinterest en Instagram.

Dat is gewoon slimme marketing. Het is ook een geweldige techniek voor het optimaliseren van websites voor gesproken zoekopdrachten, omdat je veel inhoud items kunt maken die zich richten op allerlei soorten zoekopdrachten. Er zijn nogal wat tools waarmee je gemakkelijk nieuwe content formaten in je strategie kunt introduceren.

Content curatie verwaarlozen

Te veel zakelijke sociale media-profielen zijn gevuld met hun eigen links en citaten. Dit is geen social media netwerking. Zet andere makers in de schijnwerpers en je zult snel merken dat ze hetzelfde voor jou doen. Het delen van geweldige inhoud en het toevoegen van opmerkingen is een belangrijke menselijke activiteit die de digitale wereld overstijgt.

Van memes tot tekenfilms tot interessante citaten, er is al veel deelbare inhoud beschikbaar. Je kunt het via jouw sociale media sites naar een nieuw publiek brengen. Drumup is een van onze favoriete beheertools waarmee je je social media profielen gevuld kunt houden met interessante inhoud en links die niet van jou zijn.

Digitale marketing fouten die veel bedrijven nog steeds maken

Anonieme inhoud op de markt brengen

Te veel zakelijke blogs hebben geen auteurschap ingesteld, dus de meeste inhoud gaat live onder een generiek “admin” -profiel. Zorg ervoor dat er een naam en een auteur regel aan elk artikel zijn toegevoegd, zodat er een erkende expertise achter de inhoud zit. Er zijn twee dingen om over na te denken:

  • Inhoud zonder auteur is niet zo betrouwbaar als inhoud die door een mens is geschreven. Dit is belangrijk voor zowel menselijke lezers als zoekmachines.
  • Als je wil dat inhoud jouw merk en autoriteit weerspiegelt, dan kun je niet zomaar iedereen zover krijgen om het te schrijven. Ga geen kosten besparen door dit uit te besteden aan schrijvers in de derde wereld, maar zoek iemand dichter bij huis die je echt goed kan vertegenwoordigen.
  • Laat mensen binnen het bedrijf content produceren die meteen merk autoriteit en geloofwaardigheid heeft en het menselijke gezicht achter het bedrijf laat zien. Jouw klanten zullen je bedrijf meer vertrouwen en respecteren als ze de mensen erachter kennen!

Door admin