In een wereld waar technologie het letterlijk op veel vlakken heeft overgenomen, is digitale marketing voor veel bedrijven een steeds populairdere optie geworden om hun naam bekend te maken. Er is niets mis met digitale marketing, sterker nog, we vinden dat alle bedrijven een digitale marketingstrategie zouden moeten volgen.
Maar met de plotselinge schijnwerpers op digitale en online promotie, kunnen meer traditionele manieren van marketing over het hoofd worden gezien en met name printmarketing is op de achtergrond geraakt. En daar is wel iets mis mee. Online drukwerk bestellen is namelijk nog steeds erg belangrijk om als promotietool in te zetten. Maar het gebruik maken van deze ‘oude’ marketing tools moet zeker niet vergeten worden.
Print marketing bestaat uit een enorm scala aan zaken zoals posters, folders, brochures en direct mail. Het komt in alle vormen en kan helpen om jouw producten en diensten te promoten. Veel mensen denken dat print marketing ouderwets is, maar wij denken van niet en deze manier van marketing kan je nog steeds laten onderscheiden van je concurrenten.
Het is persoonlijker
Klanten voelen zich graag speciaal en gewaardeerd door bedrijven. Er is iets met print marketing, en in het bijzonder direct mail of een brief, dat voelt net wat persoonlijker aan dan andere vormen van marketing. Wanneer je wil dat jouw klanten zich meer gewaardeerd voelen, is dit een goede manier om dit te doen.
Het trekt de aandacht
Als potentiële klanten gedrukt marketing materiaal krijgen, zoals folders of brochures, wordt dit meestal goed gelezen. Vergelijk dit eens met een e-mail: de meeste mensen kijken niet altijd naar elke promotiemail die ze in hun inbox krijgen. Printmarketing is aantrekkelijk en anders, wat kan betekenen dat klanten er meer mee hebben dan met andere marketing.
Het geeft je een concurrentievoordeel
Print marketing lijkt iets te zijn afgenomen binnen de marketingmix van sommige bedrijven. Hierdoor zal het opnemen van meer print marketing in jouw marketingstrategie je een concurrentievoordeel opleveren, simpelweg omdat het minder wordt gedaan, zodat het meer opvalt wanneer het wordt gedaan.
Nu technologie letterlijk alles overneemt, zoeken we vaak naar momenten waarop we de stekker eruit kunnen halen en genieten van tijd zonder onze telefoon, laptop en andere apparaten. Steeds meer mensen doen dit en kiezen er actief voor om af en toe de verbinding met digitale media te verbreken. Print marketing is dan verfrissend in een digitaal geobsedeerde wereld. Het geeft jouw klanten de kans om de stekker uit het stopcontact te halen!
Bouw een reputatie en geloofwaardigheid op
Print marketing laat zien dat een bedrijf er wat meer moeite in heeft gestoken en dat het daardoor betrouwbaarder en serieuzer overkomt in wat ze doen. De schijn van geloofwaardigheid van een bedrijf is meestal de beslissende factor of een klant ervoor kiest om de diensten of producten te gebruiken of niet. Probeer dus meer marketing af te drukken om echt indruk te maken op jouw klanten.
Slimme mogelijkheden om te adverteren
Print biedt enorm veel creatieve manieren om te adverteren en jezelf te promoten.
Je kunt bijvoorbeeld een boekje ontwerpen dat eruit ziet en opengaat als een envelop of een interactief papier wiel maken dat draait om verschillende teksten weer te geven.
Creatieve dingen zoals deze kunnen echt de aandacht van klanten trekken en hen aanmoedigen om langer met het promotiemateriaal bezig te zijn.