Online marketing wat is SEO en SEA?

wat is seo online marketing

Om nieuwe klanten te verwelkomen moeten ze je webshop of website eerst weten te vinden. Zoekmachines, zoals Google, Zoeken.nl, Vinden.nl en Bing spelen een belangrijke rol om je in beeld te brengen bij je doelgroep. Met behulp “Search Engine Optimization” (SEO) en “Search Engine Advertising” (SEA) kun je ervoor zorgen dat je website hoog komt te staan in de resultaten van zoekmachines. Bij de uitleg over wat is SEO online marketing en wat is SEA online marketing zullen we ons echter beperken tot Google, aangezien bijna 95% van de Nederlandse zoekopdrachten via deze zoekmachine worden uitgevoerd.

Wat is SEO online marketing

Bij zoekmachine optimalisatie maak je gebruik van verschillende technieken en trucs om de pagina’s van je website beter vindbaar te maken via Google. Het strategisch plaatsen van zoekwoorden en zoekzinnen op webpagina’s is de meest gebruikte SEO-techniek. Verkoop je bijvoorbeeld meubels voor de woonkamer die van hout vervaardigd zijn, dan zul je ervoor moeten zorgen dat relevante zoekzinnen als “houten woonkamer meubels”, “woonkamer meubels van hout” etc, meerdere keren voorkomen op je webpagina’s. Zodra een Google gebruiker een dergelijke combinatie intoetst, zal de zoekmachine jouw webshop als een relevante aanbieder herkennen en daardoor hoog op de resultatenlijst plaatsen.

Wat is SEA online marketing

Bij Google is het mogelijk om te betalen voor een toppositie bij de zoekresultaten. Betalende resultaten worden bovenaan de lijst geplaatst. SEA online marketing of zoekmachine adverteren omvat alles wat hiermee te maken heeft. Bij Google betaal je namelijk per zoekwoord of zoekzin en zul je voor een gewenste positie meestal moeten opbieden tegen andere gegadigden. Je hebt dus een goede SEA-strategie nodig om zo effectief mogelijk te adverteren en het maximale uit je budget te halen.

Het grote verschil tussen SEO en SEA is dat de technieken van SEO gericht zijn op de gratis resultaten van Google terwijl SEA bestemd is voor de betalende posities. Voor beide online marketing plannen is enige kennis van de werking van Google’s zoekmachine een voordeel. Je kunt hiernaast gebruik maken van hulpprogramma’s als Google Analytics, Google Search Console en Google Adwords. Met gerichte SEO online marketing en/of SEA online marketing krijgt je webshop of website zeker een betere positie bij de Google zoekresultaten.

Aanbevolen artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *