di. apr 23rd, 2024
communicatie in jouw bedrijf

Er zijn duizenden onderzoeken naar gedaan en het blijkt met stip op één de belangrijkste factor in elk bedrijf; communicatie. Hierbij kan het natuurlijk gaan om de communicatie tussen een leider en de werknemers, maar bij organisatorische communicatie komt veel meer kijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de communicatie tussen twee verschillende bedrijven, of tussen de communicatie tussen twee werknemers. Sommige onderzoekers beweren zelfs dat communicatie het bedrijf ‘is’, in plaats van dat een bedrijf communicatiepatronen heeft. Wist je dat er veel handvatten zijn om de communicatie binnen jouw bedrijf op te krikken? En dat dat ook van grootste belang is, want communicatie leidt tot goedlopende relaties tussen verschillende partijen, en onderzoek blijkt uit dat juist deze relaties tot job satisfaction leidt! Lees snel met ons mee. 

Onderzoek doen naar communicatie

Om de communicatie binnen jouw bedrijf te optimaliseren, is het verstandig eerst grondig onderzoek te doen naar wat de mogelijkheden zijn binnen verschillende communicatiepatronen en waar communicatie eigenlijk op gebaseerd is. Zo zijn er veel verschillende theorieën in kaart gebracht door verscheidene wetenschappers welke toepasbaar zijn op jouw bedrijf. Neem bijvoorbeeld de ‘media richness theory’ welke aanduidt dat de content van het communicatieve bericht, altijd gematcht moet zijn met de manier waarop het bericht aan de man gebracht wordt; gecompliceerde berichten breng je toch liever face to face terwijl je simpele memo’s ook via de whatsapp kan versturen. Wanneer de communicatie en het platform (face to face, whatsapp, mail, etc…) niet matchen, kan dit voor frustraties zorgen. 

Ga in gesprek met je werknemers

Communicatie is natuurlijk een tweerichtingsverkeer, wat betekent dat er ook twee personen (of in het grotere plaatje: bedrijven) zijn die zich tevreden moeten voelen binnen de communicatiepatronen. Wanneer je merkt dat er veel wrijving is binnen de communicatie op de werkvloer, is het verstandig om een gesprek met je werknemers aan te gaan. Wat verwachten zij? Wat zien zij graag terug? En daarin voor de plaats kan jij natuurlijk ook verwachtingen aangeven. Wanneer je samen een communicatieplan opstelt, zal je merken dat de communicatie een stuk efficiënter zal verlopen. 

Vrijheid in spreken

Soms moet je als organisatie zijnde, de boel even de boel laten. En hiermee bedoelen we natuurlijk niet dat iedereen de kantjes ervan af kan gaan lopen, maar soms zijn formele settingen binnen een bedrijf niet zo erg en werken deze juist mee aan een algehele positieve sfeer. Dus als je merkt dat jouw werknemers op dinsdagmiddag liever even bijkletsen over de nieuwste modemerken, nieuwe methodes van investeren voorbij hebben zien komen (via Anycoindirect bijvoorbeeld), of alvast hun weekendplannen bespreken, is het soms goed om dit maar gewoon even te laten gebeuren! Maakt de sfeer iets minders stijf, en zal dus uiteindelijk een positieve invloed hebben op het behalen van de doelen van het bedrijf. 

Door admin