Iedereen met een zakelijke website krijgt er mee te maken: SEO. Het is de afkorting voor Search Engine Optimization en staat voor alle taken je doet om hoger in de zoekresultaten te komen van bijvoorbeeld Google. Dit kan on-page zijn (titels, teksten etc.), maar ook meer achter de scherpen, bijvoorbeeld door je meta-descriptions aan te passen etc. Als je geen rekening met je SEO houdt, is de kans groot dat je niet of slecht gevonden wordt in de zoekmachines en dat is natuurlijk weer niet zo goed voor je bedrijf. Kortom, je zal werk moeten maken van je SEO-strategie en -optimalisatie. Maar dan is de volgende vraag: SEO uitbesteden of doe je je SEO-analyse en de optimalisatie daarna liever zelf?
SEO uitbesteden of zelf doen?
Voor allebei is op zich wel iets te zeggen. Heb je al enige kennis met betrekking tot SEO? Dan is het prima mogelijk om alles zelf te doen. Dit bespaart je kosten. Het is namelijk niet zo moeilijk. Online zijn er ook genoeg tutorials te vinden waar je op moet letten bij het optimaliseren van je SEO en als je je website gemaakt hebt in bijvoorbeeld WordPress, zijn er ook veel plugins die je hierbij kunnen helpen. Heb je hier totaal geen verstand van, wil je je er niet in verdiepen en/of heb je er simpelweg geen tijd voor, dan kun je er eens over nadenken aan SEO uitbesteden.
Een plan van aanpak maken
Bij SEO uitbesteden schakel je dus de hulp in van een bureau dat er verstand van heeft. Hier betaal je voor, maar je krijgt er wel veel voor terug. De eerste stap zal zijn om samen te kijken naar wat je met je SEO wilt bereiken. Is dat meer mensen die je producten kopen? Wil je meer klanten naar je fysieke winkel halen? Wil je op een bepaald zoekwoord heel hoog scoren, om van daaruit je merk op te bouwen? De verschillende SEO-doelen kunnen erg uiteenlopen en vaak is het zelfs een combinatie van een aantal doelstellingen.
SEO analyse uitvoeren
Vervolgens zullen jullie een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Zo weet je welke zoekwoorden belangrijk voor je zijn en waar je dus goed op moet letten bij de SEO analyse, ook wel een SEO-audit genoemd. Misschien kun je bepaalde titels al laten aanpassen om beter gevonden te worden. Maar soms is het nodig om teksten volledig te herschrijven, omdat ze anders niet goed zullen scoren. Een SEO-bureau kan je hier uiteraard bij helpen. Zij hebben, als het goed is, verstand van de nieuwste trends in het land der SEO waardoor ook jouw website goed zal scoren in Google. De zoekmachine past het eigen algoritme namelijk soms aan. Dus als je daar geen rekening mee houdt, kun je nog weleens de boot missen. Door het uitbesteden van SEO zal je site dus perfect scoren in Google, iets dat natuurlijk weer goed is voor je bedrijf. Wat je doelen ook zijn.
Bron: DoubleSmart.nl