za. dec 21st, 2024
het-belang-van-een-goed-logo

De toegevoegde waarde van een goed logo.

Een goed logo kan veel voor uw onderneming betekenen. Een pakkend logo wordt onthouden en onderscheidt u op die manier van uw concurrentie. Wij hebben een aantal aandachtspuntjes op een rijtje gezet om het perfecte logo samen te stellen.

Kleuren

Mensen hebben onbewust bepaalde associaties bij kleuren. Denk daarom goed na over de kleuren die u wilt gebruiken voor het logo. Zo wordt rood geassocieerd met warmte en liefde, blauw met betrouwbaarheid en rust. Neutrale kleuren wekken vaak het meest vertrouwen en felle kleuren geven een positieve energie. Afhankelijk van uw bedrijfsactiviteiten is het bepalen van de juiste kleuren en kleurcombinaties dus heel belangrijk. Op internet zijn ook verschillende kleurschema’s te vinden om een harmonieus geheel samen te stellen.

Lettertype

Er zijn ontelbaar veel lettertypes, dus er is altijd een geschikt lettertype om uw boodschap uit te dragen. Stevige en rechte lijnen stralen kracht en zakelijkheid uit. Sierlijke letters komen juist weer iets informeler en luchtiger over. Zorg in ieder geval dat de naam goed leesbaar is en niet op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden. U wilt immers dat klanten meteen weten met wie ze zaken doen en dat er geen twijfel bestaat over de precieze schrijfwijze. De meest succesvolle logo’s zijn in de basis vrij simpel, hou dit in het achterhoofd.

Herkenbaarheid

Een afbeelding in het logo kan meteen duidelijk maken wat u doet en daarom extra versterkend werken. Kies een creatieve afbeelding die de kernactiviteiten van de onderneming duidelijk maakt. Let er ook hier weer op dat het niet te ingewikkeld wordt. U wilt het logo misschien ook gaan gebruiken voor drukwerk, zoals briefpapier en pennen. Een logo met veel kleurverloop of schaduwen kan dan voor een vertroebeld beeld zorgen. Niet alle druktechnieken zijn geschikt voor ingewikkelde logo’s en dan bent u beperkt in de mogelijkheden.

Conclusie; maak een zo uniek mogelijk, maar niet te ingewikkeld logo. Less is more, dit geldt ook voor een passende huisstijl. Als u de bovenstaande tips combineert tot een passend geheel, dan heeft u een uniek logo met een duidelijke boodschap waar u nog veel voordeel van zult hebben. De hele huisstijl, en het logo in het bijzonder, is dus een belangrijk onderdeel van een succesvolle onderneming.

Door admin