Voor iedere ondernemer is een nieuwe klant een welkome aanwinst. Aan de andere kant kan elke nieuwe klant ook weer een nieuw risico vormen. Vooral ook omdat je niet weet of deze klant zijn woord houdt. Je kan een kredietverzekering afsluiten om dat risico kleiner te maken. Wanneer je dat dan ook nog eens bij de juiste verzekeraar doet, kan je er zeker van zijn dat je veilig zaken kan doen.
Is een klant ook kredietwaardig?
Het eerste punt van aandacht is de mate waarin de klant beloftes over betalingen kan nakomen. Dat kan je achterhalen. De kredietwaardigheid checken is daar een goede manier voor. Je wil er dan wel zeker van zijn dat je de juiste informatie krijgt. Door met de juiste verzekeraar te werken, kan je daar zeker van zijn. Dat maakt het de juiste keuze belangrijk.
Hoe toets je kredietwaardigheid?
De kredietwaardigheid is op vele manieren te toetsen. Het is bijvoorbeeld zo dat de verschillende verzekeraars daar verschillende rekenmodellen voor gebruiken. Wat vooral belangrijk is, is dat je er zeker van bent dat de cijfers je ook iets zeggen. Door meerdere zaken erin mee te nemen, is een uitvoerige analyse te maken van een bedrijf. Zo weet je dus ook echt of ze in staat zijn om aan hun betalingsverplichtingen te voldoen.
Hulp van de kenner
Het bepalen van de kredietwaardigheid is niet iets wat je gemakkelijk zelf kan doen. Daarom is het altijd slim om de specialist erbij te betrekken. Wanneer je met een goede verzekeraar werkt, dan weet je dat de cijfers en feiten die gebruikt worden ook echt ergens op gebaseerd zijn. Op die manier kan je er dus ook zeker van zijn dat het een goede basis vormt om te gebruiken als je keuzes moet maken. Durf je met deze klant in zee te gaan? Of juist niet?