Door goede relaties met je leveranciers te onderhouden, zorg je ervoor dat je consequent de goederen en diensten ontvangt die je nodig hebt en dat je wederzijds verder komt. Maar wanneer de relatie tussen koper en leverancier om wat voor reden dan ook begint te verslechteren, kan het voor jouw bedrijf het beste zijn om de banden te verbreken en verder te gaan. Om je te helpen bepalen of het tijd is om een nieuwe leverancier te zoeken, geven we je tien aanwijzingen die er toe kunnen leiden dat je op zoek moet naar een andere leverancier.
Geen nieuwe onderhandelingen
Soms is het moeilijk om te weten aan welke kant mensen staan zeker als ze van kant veranderen. Als je een schadelijke clausule in een contract hertekend en terugstuurt naar een leverancier, zullen zij reageren. Er is geen probleem als de reactie een compromis is. Als dat niet het geval is, en de zaken escaleren, beëindig dan de relatie.
Ze kunnen niet mee binnen een verwachte tijdlijn leveren
Je bent zo sterk als je zwakste partner. Als je leveranciers geen consistente producten kunnen leveren of niet binnen de tijdlijnen die je klanten en jij verwachten, moet je snel verder gaan. Er is altijd wel een andere leverancier die net zo hard en bedachtzaam wil werken jij.
Ze beïnvloeden de kwaliteit van de bedrijfsvoering
Een grote rode vlag is wanneer leveranciers de kwaliteit van jouw bedrijfsvoering en aanbod gaan beïnvloeden. Dit kan door het niet op tijd leveren van de benodigdheden, een afnemende kwaliteit of het niet communiceren. Natuurlijk kunnen er fouten gebeuren. Maar als die situatie een patroon wordt, is dat een teken om verder te gaan voordat hun gebrek aan discipline je bedrijfsvoering verstoort en de kwaliteit aantast.
Ze stoppen met het bieden van productondersteuning
Als een leverancier stopt met het leveren van productondersteuning, is het misschien een goed moment om de banden te verbreken. Klanten willen een betrouwbare informatiebron hebben bij het uitproberen van een nieuw product of dienst. Zakelijke klanten zijn niet anders; als je geen communicatie of contact krijgt bij het oplossen van een probleem, dan wil je misschien van leverancier wisselen.
Problemen blijven optreden
Het belangrijkste waarschuwingssignaal bij slechte leveranciersrelaties is wanneer je al een probleem hebt gecommuniceerd en het probleem blijft optreden. Evenzo is het ook een slecht teken als de communicatie tussen jou en de leverancier drastisch is veranderd of gestopt… of erger nog, de communicatie is vijandig geworden. Als het probleem aanhoudt, kan dit erop wijzen dat ze niet voldoen aan de eisen van jouw bedrijf.
Ze veroorzaken het grootste deel van je problemen
Het ‘Pareto-principe’ stelt dat ongeveer 80% van de problemen afkomstig zijn van 20% van de bronnen. Als je merkt dat 80% van je problemen van één bepaalde leverancier komen, is het tijd om de banden te verbreken.
Ze communiceren geen belangrijke informatie
De grootste rode vlag is wanneer leveranciers niet op de hoogte zijn van vertragingen, prijswijzigingen, kwaliteitsproblemen en meer. Ze kunnen verzoeken om informatie negeren en buiten de professionele normen opereren. In deze gevallen is het duidelijk dat de verkoper in hun belang werkt en niet in het jouwe.
De leverancier levert ondermaatse producten
Als het product of de dienst die de leverancier levert onvoldoende is en je reputatie schaadt, moet je een alternatief zoeken. Het handhaven van de normen is belangrijk, zelfs als klanten het niet meteen merken. Uiteindelijk zal je het gaan merken, dus het is het niet waard, zelfs als het je op korte termijn een beetje bespaart.
Je kunt er niet op vertrouwen
Je bedrijf heeft zoveel aspecten die je aandacht opeisen dat je moet aandringen op betrouwbaarheid bij de leveranciers met wie je werkt. Dit is een redelijke norm, maar onthoud dat de betrouwbaarheid van jouw leverancier een directe invloed heeft op jouw eigen betrouwbaarheid. Niemand is perfect, maar als je een aantal consistente tekortkomingen in de betrouwbaarheid ziet, is het tijd om verder te kijken.
Ze hebben een hoge klant omzet
Als een leverancier een hoog klantenverloop heeft, moet je waarschijnlijk uit de buurt blijven. Probeer de redenen te onderzoeken waarom mensen die specifieke leverancier verlaten. Daarvoor kun je proberen met een paar van die mensen in contact te komen en het hen rechtstreeks te vragen.