vr. nov 22nd, 2024
inschakelen incassobureau

Niet betaalde facturen lopen steeds weer op. Echter kan het ook voor een ondernemer behoorlijk wat spanning leveren. De kosten gaan immers gewoon door en daar wordt helaas niet op gelet. Je probeert het toch nog te regelen met de debiteur om de betaling te zien voldoen. Maar tot hoever ga jij? En wat kan je hieraan doen om het op een nette en zakelijke manier te realiseren?

Een rekening niet voldaan, wat nu?

Wanneer je constateert dat een klant zijn of haar rekening niet heeft voldaan zal je geheid aan de bel trekken. Door in contact te komen met de klant hoop jij alsnog dat de betaling wordt gedaan. Na meerdere keren contact te hebben gelegd met de debiteur blijft de betaling alsnog uit. Erg spijtig want nu ben je min of meer geneigd om een incassobureau in te schakelen. Vaak neemt een incassobureau het gehele traject verder uit handen, maar hoe werkt dit nu eigenlijk?

Eerste aanmaning verstuurd?

Wanneer er een factuur uit handen wordt gegeven aan een incassobureau, dan zullen zij het direct vakkundig oppakken. Er zal een aanmaning worden verstuurd naar de debiteur. Dit leidt vaak al wel tot een betaling of in ieder geval een betalingsregeling. 

Helaas komt het ook voor dat er alsnog een betaling of überhaupt contact uit zal blijven. Een incassobureau zal dan over moeten gaan tot een dagvaarding. Dit betekent dat er een deurwaarder ingeschakeld zal worden die contact probeert te leggen met de debiteur. Vaak komt het niet tot zover, maar de kans is wel aanwezig. 

Wacht niet te lang!

Wanneer een klant uitblijft met de betaling zal je een incassobureau in kunnen schakelen die dit voor je uit handen neemt. Een gemachtigd bedrijf weet immers meer druk uit te oefenen op de debiteur om een betaling te voldoen. Wel wordt er geadviseerd om niet al te lang te wachten met het uit handen geven van een factuur. Het kost je zelf immers enorm veel inspanning en uiteraard de nodige frustraties.

Prik door de smoesjes heen

Een debiteur zal in feite altijd met een smoesje aankomen waarom de factuur niet betaald kan worden. Het belangrijkste is om een middenweg met de debiteur te vinden zodat de betaling wordt voldaan. Hiervoor is een incassomedewerker speciaal op getraind en weet vaak een betalingsregeling af te spreken. 

Geschil over de kwaliteit?

Ook komt het geregeld voor dat een debiteur het niet eens is met de geleverde product of dienst. De debiteur kiest er dan bewust voor om de betaling niet te voldoen wat wel verplicht is. Echter kan dit behoorlijk wat papierwerk kosten voor jou als ondernemer. Ga dus altijd in gesprek indien het mogelijk is met de debiteur en voorkom nog meer kritiek. Mocht dit niet lukken, dan kun je er altijd nog voor kiezen om een incassobureau in te schakelen. Zij zullen vervolgens bemiddelen en proberen om alsnog de betaling te zien voldoen.

Een incassobureau inschakelen is ook mogelijk wanneer jij werkt als ZZP-er of een eenmanszaak hebt.

Door admin