zo. sep 25th, 2022
wanbetalers

Helaas krijgt een groot aantal ondernemers vroeg of laat te maken met wanbetalers. Het zijn bedrijven of particulieren die wél een product of dienst afnemen, maar hier vervolgens niet voor betalen. Soms uit onmacht, in andere gevallen bewust. Als ondernemer kun je vooraf verschillende stappen zetten om bijvoorbeeld de kredietwaardigheid van een consument in kaart te brengen. Zeker wanneer het om een grote deal gaat is dit wenselijk. Je wilt de kans op een wanbetaling zo klein mogelijk maken. Niet bij alle wanbetalers zal je vooraf een dergelijke check hebben uitgevoerd. Denk aan deals van een paar honderd tot een paar duizend euro. Het loont in zo’n geval niet altijd om vooraf een check uit te voeren. Hoe treed je op tegen deze klanten? 

Volg het wettelijke proces bij wanbetalers

Allereerst is het belangrijk om te beseffen, dat er een wettelijk proces is ingericht om je geld alsnog uitgekeerd te krijgen. Zo ben je verplicht de klant allereerst een betalingsherinnering te sturen, op het moment dat de betalingstermijn van de factuur verlopen is. Houd er hierbij rekening mee, dat de wettelijke betalingstermijn op 30 dagen ligt. Veel bedrijven kiezen voor een betalingstermijn van 14 dagen, maar daar hoeft een consument zich in de basis niet aan te houden. Uitzondering hierop is een situatie waarbij de klant akkoord is gegaan met deze betalingstermijn, bijvoorbeeld door het ondertekenen van de algemene voorwaarden. 

Aanmaning sturen aan een klant 

Wanneer een klant ook na een betalingsherinnering niet betaalt, kun je een aanmaning naar de klant sturen. Let op, aan zo’n aanmaning zitten een aantal voorwaarden. Een aanmaning kun je pas sturen op het moment dat de betalingstermijn die in de betalingsherinnering genoemd is verstreken is. Een aanmaning moet als zodanig herkenbaar zijn en worden opgesteld met de juiste juridische terminologie. Het kan verstandig zijn een specialist in de arm te nemen, die je kan helpen bij het opstellen van zo’n aanmaning. Het alternatief is het gebruik van een voorbeeld, welke je op het internet vindt. Een aanmaning dien je aangetekend naar de klant te versturen. Verstuur de aanmaning bij voorkeur ook digitaal.  

Incassobureau inschakelen als laatste stap 

Is er nog steeds niet betaald? In dat geval kun je overwegen een incassobureau in te schakelen. Een incassobureau werkt vaak op basis van no cure, no pay. Dit betekent dat er niets betaald hoeft te worden als de klant uiteindelijk niet betaalt. Mocht de klant dat wel doen, dan betaal je een percentage van de factuur aan het incassobureau. 

Door admin