De wereld is veranderd door de coronacrisis. Thuiswerken begon als een noodzakelijk kwaad, maar inmiddels is wel duidelijk dat het een blijvertje wordt. Daarop moet je als werkgever ook inspelen. Ook met de beste bedoelingen zal niet iedere werknemer even eenvoudig omschakelen naar (deels) thuiswerken. Ook voor de leidinggevenden verandert er het een en ander. Het belangrijkste is dat time management op een ander niveau komt te liggen. Daarbij moet er ook aandacht zijn voor het blijven functioneren van de teams. Om daar professioneel een richting aan te geven is het verstandig om een cursus thuiswerken te laten volgen, bij voorkeur in groepsvorm zodat meteen dit belangrijke punt kan worden behandeld. Hieronder volgen alvast 5 tips voor efficiënt thuiswerken op ieder niveau.
1. Plan je werkdag vooraf
Net als op kantoor of een andere werkomgeving is het verstandig om bij thuiswerken ook een (digitale) agenda te gebruiken. Daardoor weet je waaraan je begint en kan je ook zaken wegstrepen zodra ze afgewerkt zijn. Het verbetert de focus en zorgt voor een hogere productiviteit. Maak je agenda echter niet te vol, om frustratie aan het eind van de werkdag te voorkomen. Ben je geen ster in plannen? Dan is een timemanagement training wellicht een goede optie.
2. Stem je activiteiten af met teamleden of medewerkers
Al werk je thuis, waarschijnlijk behoor je toch bij een team en moet je ook rekening houden met hiërarchische verhoudingen. Plan dat goed om te voorkomen dat het jouw werkritme en focus gaat verstoren. Uiteraard moet er ook tijd zijn voor sociaal contact tijdens de werkdag, maar zorg dat dit niet ten koste van jouw werk gaat. Maak afspraken die voor beide partijen goed uitkomen. Een goede werksfeer zorgt ook nog eens voor minder verzuim.
3. Neem je rustmomentjes
Op kantoor of elders gebeurt het bijna automatisch dat je werk af en toe wordt onderbroken zonder dat je er bij stilstaat. Dat is vaak een goed moment om de batterij weer op te laden omdat concentratie verslapt indien je geen pauzes neemt. Kies thuis ook af en toe voor een momentje rust. Ga bijvoorbeeld koffie zetten of loop een rondje om het huis.
4. Kies vaste momenten voor mails
Het is een bekend verschijnsel dat mensen hun mails of andere push berichten gaan afhandelen indien het even niet lekker loopt bij het werk of gewoon uit nieuwsgierigheid. Om je focus te behouden kan je beter kiezen voor een aantal vaste momenten op een dag (maximaal 5). Werk alleen zaken af die echt niet kunnen wachten en zet minder dringende zaken in de agenda. Ook op een beleefde manier ‘nee’ zeggen is altijd een optie.
5. Vermeng werk niet met privé
Wellicht heb je klusjes liggen die je normaal na thuiskomst van je werk zou doen. Het is onverstandig om deze dan tijdens de werkdag te gaan doen omdat je toch thuis bent. Vaak kost zo’n klusje toch meer tijd dan je had verwacht en dat gaat ten koste van je werk. Heb je een gezin met kinderen, hou daar dan ook rekening mee bij het plannen van de uren die jij aan je werk moet besteden. Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig is.