We zijn er ons al jaren van bewust dat een goede houding van groot belang is, wat voor werk je ook doet. Ergonomie is daardoor dus ook essentieel voor op kantoor. Want met de juiste ergonomische kantoormeubelen zullen jij en je personeel betere prestaties leveren. Lees er hier meer over.
Ergonomische bureaustoelen
De meeste mensen die op kantoor werken spenderen de meeste tijd achter hun bureau. Om die reden is een goede bureaustoel van groot belang. Het werkcomfort van je stoel wordt door 4 elementen bepaald; de hoogte, de rugleuning, de armleuningen en de zitting. Zijn al deze elementen goed op elkaar afgestemd? Dan zal je de meest comfortabele en goede zithouding tijdens het werk hebben en kun je rug- en nekklachten vermijden.
Ergonomische bureaus
Ook voor de keuze van je bureau is het verstandig om voor ergonomisch te gaan. Ergonomische bureaus zijn er in allerlei soorten en maten te vinden. Ga voor een simpele functionele werktafel of juist voor een in hoogte verstelbare ergonomische bureautafel. Een grote trend op ergonomie vlak is het zit-sta bureau. Meerdere onderzoeken hebben namelijk bewezen dat als je jouw werk afwisselend zittend en staand doet je concentratievermogen verhoogt wordt en dat je productiever werkt! En bovendien stimuleert het je bloedsomloop en hart en zullen je rug en beenspieren sterker worden.
Levensduur van kantoormeubilair
Denk voordat je nieuw kantoormeubilair aanschaft ook aan de levensduur. De gemiddelde levensduur van kantoormeubilair is 8 jaar. Na deze 8 jaar dient het oude meubilair vervangen te worden. Het hoeft echter niet deze periode niet aan de buitenkant af te lezen zijn dat deze versleten zijn. Het kan ook zo zijn dat het meubilair door veroudering niet meer voldoet aan de ARBO normen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de eerder genoemde verstelbare hoogte van een bureau welke tegenwoordig vereist is. Of aan bestaande bureaustoelen die niet voldoende instelmogelijkheden hebben, en hierdoor niet aan de huidige ARBO normen voldoen. Slecht kantoormeubilair kan gezondheidsklachten bij het personeel veroorzaken en zo tot ziekteverzuim leiden. Dus zie de aanschaf van goed ergonomisch kantoormeubilair als een goede investering die zich terug zal verdienen in een hogere productiviteit van het personeel en minder ziekteverzuim!