Binnen ondernemingen, bedrijven en winkelketens is een gestroomlijnde samenwerking tussen sales en marketing van groot belang. Welke voordelen heeft een strakke samenwerking tussen sales en marketing allemaal te bieden? En hoe kun je als ondernemer de wisselwerking tussen de salesafdeling en de marketingafdeling verbeteren, met als doel om tot een grotere klantenbinding te komen? De antwoorden op deze vragen lees je in onze top 5 voordelen van een goede samenwerking tussen sales en marketing.
1. Klantenbinding door een gezamenlijke boodschap
Als sales en marketing goed samenwerken, biedt dat de mogelijkheid om gezamenlijk dezelfde boodschap naar voren te brengen. Het grote voordeel van een eenduidige boodschap is dat jouw onderneming herkenbaarder wordt voor anderen en dat je jullie marketingboodschap veel meer kracht bij kunnen zetten. Houd ook bij zoekmachine optimalisatie rekening met die ene boodschap. Google houdt van herkenbaarheid, dus is het brengen van een eenduidig verhaal ook positief voor de zoekmachine optimalisatie van je bedrijf. Prettig is een eenduidige boodschap verder voor jouw medewerkers. Iedereen werkt namelijk aan hetzelfde doel en weet van de ander wat hij of zij doet. Dit scheelt op termijn een hoop geërger en frustratie op de werkvloer. De boodschap eenduidig brengen is dus ook goed voor de sfeer binnen je bedrijf!
2. Zorg voor het delen van expertise
Het stimuleren van de samenwerking tussen sales en marketing leidt ook tot kennisdeling. Sales en marketing hebben hun eigen expertise en vaardigheden. Door deze kennis onderling te delen, bijvoorbeeld door regelmatig werkoverleg te voeren of presentaties te geven voor je collega’s, kun je elkaar in je kracht zetten.
3. Weet welke targets er zijn
Duidelijkheid voer de targets (doelen) op korte en langere termijn is belangrijk om de klantenbinding te versterken. Een nauwe samenwerking tussen sales en marketing zorgt ervoor dat je elkaar targets goed kent en gezamenlijk energie kunt steken in het behalen van de targets.
4. Ga bij elkaar langs
Alleen af en toe even vergaderen, bellen of elkaar e-mailen, is onvoldoende voor een goede samenwerking tussen sales en marketing. Zorg er daarom voor dat jullie als collega’s regelmatig bij elkaar op de afdeling komen om praktische kennis en ervaring op te doen. Als salesmanager je marketingcollega bezoeken is niet alleen gezellig, maar ook erg leerzaam. Het helpt je om je directe collega beter te begrijpen en te anticiperen op ontwikkelingen, kansen en mogelijkheden.
5. Organiseer regelmatig iets leuks
Door geregeld iets ontspannends in te plannen als bedrijfsleider, stimuleer je de onderlinge contacten en samenwerking. Naast teamuitjes kun je hierbij denken aan een keer en barbecue houden, of elke vrijdag een weekendborrel organiseren.