za. okt 12th, 2024
Een goede communicatie is belangrijk in elk bedrijf, hier enkele tips

Effectieve communicatie binnen een bedrijf is absoluut noodzakelijk, zeker voor diegene in een leiderschapsrol. Het gaat er niet eens altijd om wat je zegt, maar hoe je het zegt. Goede communicatie is wat een slechte leider onderscheidt van een uitzonderlijke. Het hebben van effectieve communicatieve vaardigheden is de sleutel tot goed leiderschap. Wanneer je goed communiceert met jouw team, helpt dit misverstanden uit de weg te ruimen en kan een gezonde en rustige werkomgeving ontstaan. Hieronder enkele manieren om effectieve communicatie op de werkplek te creëren

We zijn de afgelopen 2 jaren natuurlijk gewend geraakt aan online meetings, maar het is makkelijker om zaken over te brengen op je team via ‘echte’ meetings. Op die manier zullen ze niet alleen horen wat je zegt, ze zullen het ook zien en voelen. Deze aanpak blijft nog steeds een van de beste manieren om effectief met een team te communiceren.

Communiceren via e-mails

In officiële instellingen blijft communicatie via e-mail krachtig. Hiermee kun je snel berichten doorgeven aan jouw team zonder dat ze van hun werkplek weg hoeven.

Eén op één gesprekken werken voor sommige mensen het beste

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat sommige mensen het beter begrijpen als je ze apart neemt en een-op-een met ze praat. Zorg ervoor dat je oogcontact met hen houdt om de boodschap over te brengen. Dit is niet alleen sociaal, maar je kunt ook andere signalen oppikken.

communicatie is belangrijk in elk bedrijf, hier enkele tips

Creëer een receptieve sfeer

Om effectief met je team te kunnen communiceren, moet je een ontvankelijke sfeer creëren, waarbij mensen makkelijk zaken durven aan te kaarten. Vermijd ten koste van alles een gespannen omgeving, want wanneer je op een te intense manier communiceert, wordt de boodschap die je probeert te delen mogelijk niet goed begrepen.

Toon vertrouwen en neem zaken serieus

Zorg ervoor dat je vertrouwen uitstraalt en laat zien en serieus met voorstellen, klachten, etc. om gaat. Wanneer jouw teamleden onzekerheid en gebrek aan ernst constateren als je met hen communiceert, zullen ze de informatie waarschijnlijk met minachting of minachting behandelen en problemen niet snel meer aankaarten.

Gebruik eenvoudige woorden

Niet iedereen kan op één lijn zitten als het gaat om woordenschat. Gebruik daarom, om effectief te zijn in de communicatie met je personeel, woorden die gemakkelijk te begrijpen zijn. Wanneer dubbelzinnige woorden worden gebruikt, kun je verkeerd begrepen worden, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Gebruik afbeeldingen

Gebruik visuals op strategische plekken binnen je bedrijf. Je personeel moet de boodschap niet alleen horen, ze moeten hem ook zien. Dit geeft ruimte voor een beter begrip hiervan. Let wel op dat je niet het hele bedrijf vol hangt hiermee, dan zal het een tegenovergesteld resultaat hebben.

Een goede communicatie is belangrijk in elk bedrijf

Luister naar je teamleden

Communicatie is altijd tweerichtingsverkeer. Praat niet alleen omdat je de baas bent zonder naar iemand anders te luisteren. Moedig hen aan om zich open te stellen, zodat je in de toekomst goed met hen kunt communiceren. 

Gebruik lichaamstaal

Je lichaamstaal zal je boodschap sneller en beter overbrengen. Beheers de kunst van het gebruik van lichaamstaal bij het communiceren met je personeel Ga rechtop staan/zitten en zorg voor voldoende oogcontact.

Gebruik de juiste toon om je personeel aan te spreken

Een woord kan een andere betekenis hebben als het op een andere toon wordt uitgesproken. Zorg ervoor dat je de juiste toon gebruikt om je boodschap aan je personeel over te brengen, zodat je niet verkeerd begrepen wordt en werknemers niet ontmoedigt of gedemotiveerd worden.

Door admin