do. nov 21st, 2024
een succesvol e-commerce projectplan

In deze blog ontdek je alles wat je moet weten en doen om je B2B e-commerce project te starten. Dit stappenplan is vooral ideaal als je je eerste B2B e-commerce oplossing implementeert. Of je nou een groot of klein bedrijf hebt, elke succesvolle B2B e-commerce implementatie begint met onderstaande stappen. Ze zijn gebaseerd op de gecombineerde expertise en ervaring. Lees verder om te zien wat een e-commerce projectplan succesvol maakt en wat de beste manier is om een e-commerce website te starten.

Voordat je in je e-commerce project duikt, moet jezelf eerst afvragen waarom je een webshop wil starten. De beste manier om je e-commerce project te starten, is door je zakelijke behoeften en doelen te bepalen. Dit doe je door jezelf vragen te stellen als: waarom wil ik nu een e-commerce website starten? Wat zijn de zakelijke voordelen? Wat wil ik bereiken met een webshop? Hoe ziet e-commerce succes er voor mijn bedrijf uit? Hoe past dit in mijn bedrijfsstrategie?

wat is de beste manier om een e-commerce website te starten

Definieer je e-commerce strategie

Bedenk ook hoe je dat wil doen: definieer je e-commerce strategie. Overweeg aan wie je wil verkopen, wat je online wil aanbieden, of je wil uitbreiden naar nieuwe markten en wat de kosten hiervan zullen zijn. Maak daarna duidelijke e-commerce KPI’s (Key Performance Indicators) die aansluiten op je doelen en strategie. Duidelijke KPI’s zorgen ervoor dat je het succes van je website kunt meten en eventuele fouten kunt opsporen. En dat terwijl je tegelijkertijd een continue focus op je e-commerce doelen hebt. 

Je moet je echter niet alleen richten op de zakelijke doelen als je met e-commerce start. Ook de doelen en behoeften van je klanten zijn belangrijk. Het succes van je webshop hangt namelijk af van hun shop behoefte. Jouw klanten gebruiken alleen jouw webshop als het bij hen past. Met andere woorden: het is noodzakelijk om je e-commerce plannen te baseren op je klanten. Dit betekent dat je moet weten waar ze naar zoeken en wat ze verwachten. 

Wat hebben je klanten nodig?

Plaats jezelf daarom in de schoenen van je klanten: wat hebben ze nodig? Hoe kopen zij hun producten? Welke ervaring verwachten ze? Hun prioriteiten kunnen sterk verschillen. De beste manier om erachter te komen wat je klanten willen, is om het hen te vragen. Begin daarbij met je grootste klanten. Zorg ervoor dat je een goede mix selecteert: voeg klanten toe die groot voorstander zijn van B2B-webshops, maar ook mensen die sceptisch denken over online bestellen. 

een e-commerce website starten

Voordat je start met je e-commerce-implementatie moet je een e-commerce manager aanstellen. Dat is iemand die de leiding neem over het project, het plan en het team. Deze persoon moet KPI’s hebben die betrekking hebben tot het e-commerce succes en de doelen. Ook moet diegene de bevoegdheid hebben om beslissingen te mogen nemen en over vaardigheden beschikken om het project vooruit te helpen. Bij kleine bedrijven hoeft dit geen fulltime functie in beslag te nemen. Wel moet het iemand die zijn die de verantwoordelijkheid neemt voor de lancering en het beheer van jouw webshop.

De e-commerce manager moet vervolgens betrokkenen van andere afdelingen samenbrengen om een e-commerce team te vormen. Omdat e-commerce veel van je organisatie raakt, moet je mensen van elke afdeling samenbrengen om de benodigde informatie en talenten aan tafel te krijgen. Alle teamleden moeten begrijpen hoe e-commerce hun afdeling kan helpen, en wat zij moeten doen om e-commerce tot een succes te maken.

Betrek de directie of het senior management bij de e-commerce projectplannen

Bij de meest succesvolle bedrijven met betrekking tot e-commerce zien we dat de directie of senior management betrokken wordt bij de e-commerce projectplannen. Ook begrijpen zij het werk dat hiervoor nodig is. E-commerce is namelijk het meest succesvol wanneer je het onderdeel maakt van een bredere bedrijfsstrategie. Dat betekent dus dat je commitment van bovenaf moet hebben. In de ideale wereld moet jouw e-commerce team een mandaat van het management krijgen om beslissingen tijdens elke fase van het e-commerce project te mogen doen. 

Om jouw e-commerce project tot een succes te maken, zijn interne ondersteuning en afstemming belangrijk. Zorg ervoor dat je hele organisatie betrokken wordt bij jouw plannen en dat iedereen de voordelen begrijpt. Eigenlijk wil je elke afdeling betrekken vanaf het begin. Zo weet je zeker dat iedereen zich vanaf dat begin gehoord voelt.

Wat maakt een e-commerce projectplan succesvol

Verandering zorgt voor bezorgdheid en weerstand. Het is dus erg belangrijk om elke afdeling in te lichten over de voordelen van e-commerce en wat de plannen zijn. Benadruk hierbij de voordelen die relevant zijn voor de betreffende stakeholder. Zorgt het voor meer inkomsten? Helpt het om nieuwe markten te bereiken? Helpt het om IT-processen soepeler te laten lopen, met minder fouten? Zal het tijd schelen voor sales- en support teams zodat zij zich kunnen focussen op grotere deals en klanten?

Door admin